Tulevaisuus on virtuaalinen?
Suomen kouluissa pitäisi ottaa digiloikka. Otavan Opistossa sellainen on otettu jo aikaa sitten ja verkossa opiskelu on ihan tavallista arkipäivää. Monessa jutussa on oltu tienraivaajinakin, mutta tässä hetkessä on hauskaa se, että kentällä alkaa olla paljon saman alan toimijoita: digitaalisia oppimateriaaleja tuotetaan siellä sun täällä ja kaikenlaista muutakin kiinnostavaa on viritteillä. Tämä tuli selväksi myös viikko sitten Helsingissä järjestetyssä Net Forum Finland -tapahtumassa.
Työskentelen itse pääasiassa oppimateriaalituotantojen parissa ja tapahtumien anti tulee suodatettua oman profession läpi. Net Forumissa oma fokukseni kohdistui lähinnä oppimateriaalin visualisoinnin uusiin mahdollisuuksiin. Kun opiskelijat opiskelevat itsenäisesti ja usein jopa aika yksinäisesti verkossa, se luo paineita oppimateriaalin puolelle. Sen pitäisi olla kivaa, monipuolista ja kokeilemiseen kannustavaa. Kaikenlaista on kokeiltu ja kokeillaan.
Videot ovat yksi kokonaisuus, jonka mahdollisuuksia on tutkittu ja tutkitaan. Net Forumissa hortoilin virtuaalilasit päässä ja voinee sanoa, että tulevaisuus tulee olemaan kolmiulotteinen. Vaan miten hypätä virtuaalikelkkaan tilanteessa, jossa opiskelijoilla ei ole vielä käytössään viimeisintä teknologiaa eikä meillä mahdollisuuksia investoida hurjia summia laitteisiin tai edes tekemiseen.
Kohtuullisen edullinen ja kamalan mielenkiintoinen vastaus tähän voisi olla 360 videokamera. Tiedättehän, sillä voi tuottaa esimerkiksi samanlaista jälkeä kuin Google Mapsin Streetviewssä. Lisäksi videokameralla voi kuvata liikkuvaa 360 videota. Myönnän, että olen tästä mahdollisuudesta vähän täpinöissäni. Tuolla tekniikallahan voisi tehdä vaikka mitä kiinnostavaa ja havainnollistavaa. Virtuaalitodellisuus ja elämyksellinen oppiminen -hankkeessa näitä kameroita on jo kokeiltu. He ovat toteuttaneet 360 kuvista kootun kemian labran.
Tällaisen hankkiminen on meilläkin nyt tiukasti harkinnassa. Sillä voisi sitten toteuttaa vaikka luontopolkukävelyn, opiston virtuaalikierroksen ja ehkä siitä asuntolassa sijaitsevasta Mannerheimin huoneestakin pitäisi tehdä 360 video. Kätevintä on, että YouTube tukee 360 videota. Katsokaa vaikka! Sehän tarkoittaa sitä, ettei käyttäjällä tarvitse olla mitään erikoista päätelaitetta päästäkseen nauttimaan 360 videoista.
Net Forumissa esiteltiin myös The 3d Classroom, joka tarjoaa paitsi opetustyökalun luokkaopetukseen, myös mahdollisuuden tehdä opetusvideoita työkalua hyödyntäen. Tällä hetkellä The 3d Classroom tarjoaa eniten ainemoduuleja ihmisen biologiasta, mutta uutta tehdään koko ajan. Ihan kiinnostava mahdollisuus myös verkko-opetuksen puolelle, koska sen avulla voisi tehdä helposti hyvin havainnollisia ns. litteitä 3d-videoita. Ihan ilmainen työkalu ei kuitenkaan ole eikä sillä tehtyjä videoita saa laittaa YouTubeen avoimesti kaikille tarjolle.
Videoiden uusista mahdollisuuksista inspiroituneena on hyvä jatkaa arkista pakertamista oppimateriaalien parissa. Ehkä kuitenkin palaamme 360 videoiden tuottamiskokemuksiin jo tänä syksynä!
Nina Kurki, sisältökoordinaattori
”Sillä voisi sitten toteuttaa vaikka luontopolkukävelyn”. Tämä on juuri linja, jolle virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä ei pitäisi lähteä. Ei ole mitään järkeä lähteä luomaan virtuaalisesti asioita ja kokemuksia, joita voimme jo toteuttaa ja kokea oikeasti reaalimaailmassa. Tämä vain edistää ihmisten passivoitumista. Sen sijaan virtuaaliteknologian avulla tulisi luoda sovelluksia, joita ei pystytä reaalimaailman keinoin järkevästi toteuttamaan.
TykkääTykkää
Itse asiassa juuri sen takia se luontopolkukävely toteutettaisiinkin: palvelemaan niitä meidän opiskelijoita, jotka eivät pysty syystä tai toisesta tutustumaan suomalaiseen metsäluontoon. Osa siksi, että asuvat ulkomailla, osalle metsään meneminen on mahdotonta jonkin muun esteen kuten liikuntaesteen tai sairauden vuoksi. Ei virtuaalinen metsäretki oikeaa metsäretkeä korvaa, mutta voi olla joillekin ainoa mahdollinen.
TykkääTykkää