Fast Films – elokuvanteko haastaa laittamaan itsensä likoon
Joka syksyinen osa Otavan Opiston opetusta on Fast Films –kurssi, jolla opiskellaan
elokuvantekoa Kaija Juurikkalan kehittämin metodein. Samalla otetaan hyppy
luovuuteen, kehitetään elokuvallista ajattelua, itseilmaisua ja ryhmässä toimimisen
taitoja.
Kurssin aikana opiskelijat tekevät pieniä fiktio- ja dokumenttielokuvia 3-5 hengen
ryhmissä. Opiskelijoilla on jokaisella omanlaistaan annettavaa ja ohjaajan tärkein
tehtävä onkin saada jokaisen osallistujan luova potentiaali esiin. Oivallukset ja
oppiminen tapahtuvat kokeilemisen ja tekemisen kautta.
Tänä vuonna kurssi pidetään kahdelle ryhmälle, joissa elokuvantekoa opiskelee
integroidusti MK- ja APA-linjalaisia sekä lukiolaisia. Ensimmäisen ryhmän kurssin
päätyttyä ja toista kurssia odottaessa on hyvä aika kelata hiukan nopean luovan
työskentelyn mahdollisuuksia osana opetusta.
Luova ongelmanratkaisutaito kehittyy vain käyttämällä. Elokuvatyöskentely haastaa
luovuuden käyttöön monella tavalla. Rekvisiittana käytetään mitä saatavissa on
(esim. havaittiin, että nappikuulokkeet toimivat varsin pätevästi stetoskooppina!) ja
kun kuvauspaikatkin etsitään lähiympäristöstä niin on positiivinen paine käyttää
monipuolisia elokuvakerronnan keinoja illuusion luomiseen (ambulanssikin löytyy
kun käytetään äänimaailmaa).
Nykymaailmassa on harvinaista, että jotakin aloitetaan, tehdään ja saatetaan
loppuun kertarysäyksellä. Kaija Juurikkalan kehittämissä metodeissa tämä on yksi
palkitsevimmista seikoista. Koko ryhmän yhteisen tarinanmetsästyksen jälkeen
lähdetään heti toteuttamaan syntyneitä tarinoita elokuviksi pienissä ryhmissä.
Tarinat saatetaan siihen elokuvalliseen muotoon, joka on sinä päivänä mahdollista
(viimeistään tässä vaiheessa on aika luopua perfektionismista ja virheiden pelosta,
jotka voivat tukahduttaa luovuutemme). Luovuus on mahdollisuuksien näkemistä.
Luova työskentely voi kehittää kykyämme nähdä maailmassa ja elämässämme
niitäkin mahdollisuuksia, joita emme ole aiemmin havainneet.
Nopea työskentely on täynnä ennalta arvaamattomia tilanteita, jotka kääntyvät
monesti huumoriksi (kun kuvauksissa ilman toista kenkää häihin saapuvan sulhasen
nilkutuksesta tulee hääväen yhteinen tanssi, ei hilpeyttä tarvitse teeskennellä).
Yhteinen nauru ja aikaansaamisen ilo voimauttavat. Joskus työskentely myös
takkuaa ja on vaikea päästä eteenpäin tai löytää ryhmänä yhteinen sävel. Tällaisissa
tilanteissa ohjaajan rooli korostuu ja parhaimmillaan avautuu kokemus vaikeuksien
voittamisesta yhdessä. Yleensä viimeistään ensi-illoissa tulee palkinto ponnisteluista:
jaettu ilo ja ihmetys!
Oman näkökulmansa työskentelyyn Otavan Opistolla tuovat monikulttuurisuus ja
suomen kielen opiskelu. Elokuvatyöskentelyssä pääsee käyttämään kielitaitoa
monella tavalla eikä luova ryhmätyö muuttuvine tilanteineen ole kielen käyttämisen
tilanteista helpoimmasta päästä. Monikulttuuriset ryhmät ovat kuitenkin vuodesta
toiseen osoittaneet suurta rohkeutta käyttää suomen kieltä esiintyessään.
Verrattuna muuhun esiintymiseen elokuvatyöskentelyssä rentoutta lisää se, ettei
yleisö ole paikalla siinä tilanteessa kun esiinnyt ja jos menee pieleen, kohtauksen voi
aina kuvata uudestaan.
Elokuvatyöskentely kannustaa käyttämään eri aisteja ja siinä on verrattain helppo
huomioida erilaisia oppijoita. Uskon, että ihminen oppii parhaiten laittaessaan
itsensä likoon monipuolisesti. Elokuva haastaa tekijänsä ja yleisön asettumaan
toisen ihmisen asemaan (miettimään esimerkiksi, mitä tämä kerjäläinen tekisi jos
löytäisi miljoonaomaisuuden sisältävän laukun?). Eläytymisen kautta voimme kokea
elämästä enemmän, pohtia ihmisenä olemisen eri puolia ja tunteita. Fast Films
–kurssien ohjaajana ajattelen, että tärkeintä on antaa aineksia omaan ja yhteiseen
oivaltamiseen sekä saattaa ihmiset olemaan oikeasti läsnä toisillensa.
Yhteisöpedagogi Helinä Juurinen
P.S. Jos kiinnostuit elokuvatyöpajoista ja haluaisit tilata sellaisia omaan
oppilaitokseesi tai esim. työpaikkasi virkistyspäivään, ota rohkeasti yhteyttä:
helina.juurinen@gmail.com
puh. 040 709 9394 (klo 8.30-12.30)
Kuvat: Mia Pesonen