AV-messuilta ideoita kamerahankintoihin
AV-messut järjestettiin Helsingin messukeskuksessa 18.-20.11.2015. Tänä vuonna tarjonta tuntui keskittyvän monipuolisesti audioon. Otavan Opiston näkökulmasta olimme kuitenkin etsimässä uusia ajatuksia leikkaukseen, striimaukseen ja uuteen kamerakalustoon liittyen.
Striimaukseen ja editointiin messut eivät tarjonneet paljon uutta. Sen sijaan uutta kameratekniikkaa oli esillä paljonkin. Striimatessa kuvataan usein luennoitsijaa tai puhuvaa, liikkuvaa henkilöä ja mielenkiintoinen uutuus tässä mielessä olikin kohdettaan seuraava robottikamera. Kameraa oli mahdollista ohjata joystickillä ja iPadilla. Verrattuna nykyiseen miehitettyyn kameraan, robottikamera voisi tuoda säästöjä striimauksen kustannuksiin ja toisaalta se vapauttaisi yhden henkilön luovempaan käyttöön kuvaustilanteessa.
Tuotantovideokameran valinnassa olimme pohtineet kameran käyttötarkoitusta opistolla. Lisääntyvien verkkokurssivideoiden tuotannon myötä puntaroimme nykyisen Canon 5D MK II -kameran päivittämistä järeämpään kameraan, joka sisältäisi myös äänitykselle tärkeät xlr-inputit. Vaihtoehtoina kuvaresoluution kanssa kameroissa on HD ja 4K-kuvanlaatu, joka tietenkin määrää kameran hintaa. Yleistyvä 4K-kuvan kuvaaminen ja käsittely vaatii jälkityötä tekevältä laitteistolta enemmän kapasiteettia, mutta tuo siihen paljon lisämahdollisuuksia. Suuri resoluutio mahdollistaa mm. paremman kuvanlaadun ja kuvan rajaamisen uudelleen edit-tilanteessa.
Mediatraden messuosastolta löytyi meitä kiinnostavia kameramalleja. 4K-kameroiden ollessa tyyriimpiä, on markkinoille ilmestynyt myös kuluttajan kukkaroa miellyttävämpiä 4K-malleja kuten Canonin XC10. XC10-kameraa tituleerataan ammattimaiseksi tuotantokameraksi myös tv-tuotantoihin. Miinuspuolina meille siinä on kuitenkin kiinteä zoom-linssi sekä ammattimaisten ääni-inputtien puute. Toisena kamerana tuotannossa tämä olisi kuitenkin oiva peli.
Canonin edustaja esitteli meille myös ammattilaisille tarkoitettua 4K-kameraa, jonka hyvinä puolina ovat vaihdettavat linssit ja kohdettaan seuraava tarkennus. Kameran CMOS-kenno on suuriresoluutioinen, jonka ansiosta kuvan kohinan määrä pienenee. Kamerassa askarrutti hieman näytön sijoittuminen käsivarakuvauksessa. Tämä ongelma lienee kuitenkin hallittavissa erilaisilla lisäosilla.
Mukava uutuus oli myös ulkoinen Atomos 4K- monitori, joka pystyi monitorina antamaan ulospäin 1920×1080 resoluutiota. Monitorilla pystyi tallentamaan 4K-materiaalia ja se sisälsi monia hienouksia, kuten timelaps-kuvauksen.
Uusien kameroiden tarjoaman väri- ja sävymaailman syvyys ja kennojen valovoimaisuus ilahduttaa ja houkuttaa. Digitalisoituvassa maailmassa kaluston päivittäminen onkin aiheellista ja miltei pakollista, mutta on myös hyvä muistaa, että tärkeintä videoissa on kuitenkin sisältö. Ilman lahjakkaita, luovia ja alituisesti muuntuvia sisällöntuottajia, ei videoiden tekijänä pärjää.
Marianne Heikkinen, mediatuottaja
Mia Pesonen, mediatuottaja