Qridi itse- ja vertaisarvioinnin välineenä

Kemian ryhmäkurssilla eli aikataulutetulla verkkokurssilla otin käyttöön ohjelmiston nimeltään Qridi, joka on tehty lähinnä luokkatilanteissa käytettäväksi itse-, ryhmä- ja vertaisarvoinnissa. Alunperin tavoitteenani oli käyttää Qridiä vertaisarviointiin. Kokeilu oli osa opetushallituksen rahoittamaa #arviointiviisari-hanketta.

Qridi on siis arvioinnin apuväline, jolla voidaan opiskelijaryhmien kanssa tehdä itsearviointia, vertaisarvointia ja ryhmäarviointia. Ohjelmassa opettaja tekee arviointikysymykset. Hän valitsee samalla myös sen, kuinka opiskelijat vastaavat kysymyksiin. Valittavina on erilaisia vastausmuotoja: hymiöitä, peukutusta, numeroita, lukumääriä ja avoimia vastauksia. Jokaiseen arviointiin opiskelija voi myös antaa avointa palautetta. Erikoisuutena tässä järjestelmässä on se, että opettaja voi jo ennakkoon kirjoitella palautteen kullekin opiskelijan itsearvioinnille, joka tulee opiskelijalle näkyviin heti, kun hän oman arviointinsa ohjelmaan syöttää. Esimerkiksi näin:

  • Opettajan arvointikysymys: Osaatko etsiä jaksollisen järjestelmän taulukkokirjastasi?
  • Vastausvaihtoehdot: Peukku ylös / Peukku alas
  • Opettajan palaute eri vaihtoehdoille:
    Palaute peukku ylös: Hienoa, olet tutustunut taulukkokirjaasi!
    Palaute peukku alas: Jaksollinen järjestelmä löytyy taulukkokirjan viimeiseltä sivulta. Käypäs vilkaisemassa sitä!

Kurssin sisällöt oli jaettu neljälle viikolle. Materiaalit koostuivat videotallenteesta, pdf-materiaalista sekä tehtävistä. Materiaalit ja tehtävät vietiin kurssille viikoittain. Kahden ensimmäisen viikon jälkeen oli väliviikko, jolloin palautettiin välitehtävät. Kurssin lopuksi palautettiin kurssin lopputehtävät. Jokaiseen viikkoon kuului myös itsearviointikysely. Heti tehtävien palautusajan jälkeen kurssille vietiin tehtävien esimerkkiratkaisut, joita opiskelijat pääsivät tutkimaan ennen opettajan antamaa palautetta. Jokaisen viikon kokonaisuudesta oli myös kyselytunti Adobe Connectissa.

Alunperin tavoitteenani kurssilla oli käyttää vertaisarviointia tehtävien arvioinnissa. Minulle vertaisarviointi olisi tarkoittanut sitä, että opiskelijat arvioivat anonyymisti toistensa tehtävät malliratkaisujen avulla. Tähän Qridi ei kuitenkaan taipunut. Niinpä päädyin käyttämään Qridiä kurssin kyselytuntien rakentamiseen. Kyselin opiskelijoilta Qridi-kyselyssä, oliko videotallenteissa tai materiaalissa jotain aiheita, joihin toivottaisiin lisäselvityksiä ja mihin tehtäviin opiskelijat haluaisivat apua. Sain näppärästi koottua aiheet, joita kyselytunnilla kävisin läpi.

Qridin käyttö sinällään oli helppoa, kunhan sen logiikan oppi. Katselin kerran läpi Qridin ohjevideot ja sillä pääsin hyvin alkuun. Ohjelman kehittäjä Henri Karjalainen opasti sähköpostilla tarvittaessa. Kyselyjen tekoon ei mennyt kovin paljon aikaa. Haastavimmaksi tehtäväksi osoittautui palautteiden keksiminen. Olin päättänyt laittaa yhdeksi kohdaksi kysymyksen: Ansaitsen mielestäni tämän viikon tehtvävieni perusteella arvosanan ja asteikko oli 4-10. Piti siis keksiä seitsemän kannustavaa ja motivoivaa kommenttia!

qridi2

Kuva 1. Opettajan näkymä itsearvioinnin muokkauksessa.

Opiskelijalle Qridin käyttö oli myös helppoa. Annoin opiskelijoille osoitteen mihin mennä sekä viisikirjaimisen avainsanan, jolla he pääsivät sisään. Opiskelijan piti valita oma nimensä ja vahvistaa, että oli henkilö, jonka nimeä napsautti. Opiskelijoilla ei siis ollut henkilökohtaisia kirjautumistunnuksia. Opiskelija pystyi vastaamaan itsearviointiin vain kerran, eli he eivät päässeet katselemaan toistensa vastauksia. Kukaan ei ainakaan valitellut kurssin aikana, että hänen nimellään olisi jo vastattu tehtäviin, vaikka tämä olisi ollut mahdollista.

qridi1

Kuva 2. Opiskelijan näkymä.

Tämä itsearviointi oli osa kurssisuoritusta, joten opiskelijat vastailivat viikottaisiin kysymyksiin hyvin. Pientä hiipumista vastaajien määrässä oli havaittavissa kurssin edetessä. Uskoisin, että jotkut kyllästyivät vastaamaan samoihin kysymyksiin viikosta viikkoon.

qridi3

Kuva 3. Vastausten määrät kurssin edetessä. Alimpana ensimmäinen itsearviointi.

Qridissä saa mukavasti yhteenvetoja opiskelijoiden vastauksista. Niistä saa sekä palkki- että sektoridiagrammeja. Vastauksia saattoi katsella vaikka kysymyksittäin, joten sain koottua nopeasti yhteenvedon esimerkiksi siitä, mistä aiheista illan kyselytunnilla keskusteltaisiin.

qridi4

Kuva 4. Yhden kyselyn vastausdataa.

Mitä mieltä kokeilun jälkeen?

Qridiä oli mukava ja helppo kokeilla. Jos se olisi jatkuvasti käytettävissämme, ehkä sitä käyttäisin tulevillakin kursseilla. Mukavaa tässä oli moduulirakenteisuus, eli kaikkea aikaisemmin tekemäänsä voi käyttää  seuraavilla kerroilla, eikä jokaista kyselyä ja kysymystä tarvitse tehdä uudestaan. Sitä todellista vertaisarviointia jäin kaipaamaan. Tässä ohjelmassa oli vertaisarviointi, mutta se oli lähinnä tarkoitettu kannustavan palautteen antamiseen luokkatilanteessa toisille opiskelijoille.

Alkuun vähän kaipasin opiskelijoille omaa kirjautumista järjestelmään, mutta käytäntö osoitti, ettei se ollut välttämätöntä. Kiusantekoa eli toisen opiskelijan nimellä vastaamista ei ilmennyt, vaikka se olisi ollut mahdollistakin. Opiskelijoiden mielipiteet Qridistä olivat pääsääntöisesti positiivisia ja sen käyttö koettiin helppona.

Jäin tämän kokeilukerran jälkeen miettimään sitä, että maksaisinko tällaisesta sovelluksesta omassa työssäni. Tällä on kätevä tehdä kyselyitä, mutta toisaalta niin on Google-kyselyinäkin. Kivoja piirteitä tässä on esimerkiksi se, että tässä on huomioitu myös ihan pienimmät käyttäjät, ja esimerkiksi kirjautumisen voi suorittaa kuvilla. Mikäli palvelu olisi ilmainen en miettisi enempää, vaan ottaisin tämän ehdottomasti käyttöön. Maksullisena palveluna jatkokäyttöä pitäisi ehkä hieman harkita.

Hanna-Riikka Karjalainen, Otavan Opiston apulaisrehtori, matemaattisten aineiden opettaja