Valokuvat piirrosvideoiksi
Piirrosvideoanimaatio-ohjelma VideoScribe on kätevä ja helppokäyttöinen. Ohjelma taipuu moneen ja siinä on laaja kuvakirjasto. Aina kuvakirjastosta ei kuitenkaan löydy sopivaa kuvaa, jolloin on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto on, että kuva tuodaan VideoScribeen joko gif-, jpg- tai png-muodossa. VideoScribe ehdottaa, kuinka tällainen kuva piirretään. Toinen vaihtoehto on tehdä SVG-kuva, jolloin se piirretään samaan tyyliin kuin VideoScriben kuvakirjaston kuvat. Jälkimmäinen tapa on näistä kahdesta tavasta paras lopputuloksen kannalta.
SVG on lyhenne sanoista Scalable Vector Graphics eli kyse on vektorigrafiikasta. Vektorikuvien etuna on, että niitä voidaan skaalata ilman, että ne pikselöityvät. Juuri tämän vuoksi vektorikuvat soveltuvat hyvin VideoScriben tapaiseen ohjelmaan, kuvien kokoa pitää voida muuttaa. Toinen SVG-kuvien merkittävä etu bittigrafiikkakuviin verrattuna on XML-pohjaisuus eli kuvat voi avata ja niitä voi muokata tavallisella tekstieditorilla. Toisin sanoen kuvat ovat pelkkää koodia. Kuvan tekeminen koodaamalla on kuitenkin hankalaa, mutta on olemassa ohjelmia, joilla työ sujuu mukavasti. Yksi sellainen on ilmaisohjelma Incksape.
Inkscape
Inkscape on maksuton vektorigrafiikkaohjelma, joka on saatavilla Windowsin lisäksi myös Macintosh- ja Linux- käyttöjärjestelmille. Kuvien tekeminen Inkscapella vaatii harjoittelua ja monet toiminnot on vaikea omaksua, jos vektorigrafiikan tekeminen ei ole entuudestaan tuttua. Inkscape sisältää kuitenkin toiminnon, jonka avulla tavalliset kuvat voi muuttaa vektorigrafiikaksi hyvin helposti. Jotta kuvan voi muuntaa vektorimuotoon, on se ensin tuotava Inkscapeen. Sitä varten Incscapessa on toiminto ”Tuo”, joka löytyy valikosta. Sen pikanäppäinkomento on CTRL + I. Ohjelma kysyy tuonnin yhteydessä, että linkitetäänkö kuva (link) vai upotetaanko se (embed). Suosittelen valinnaksi embed. Joissakin tapauksissa työtila saattaa tuntua pieneltä, paina siinä tapauksessa kerran näppäimistön näppäintä 5.
Kun kuva on tuotu Inkscapeen, on se edelleenkin bittigrafiikkaa eli sitä ei ole vektoroitu. Ohjelman nk. vektorointitoiminto löytyy valikosta kohdasta ”Polku”, jonka alasvetovalikosta löytyy ”Jäljitä bittikartta…”. Toiminnon pikanäppäinkomento on Shift+Alt+B.
Ohjelmassa on runsaasti vaihtoehtoja siihen, kuinka kuva vektoroidaan. Mikäli haluaa, että vektorointi on mahdollisimman tarkka, kannattaa valita ”Useita läpikäyntejä”. Vieläkin tarkemman vektoroinnin saa, jos vaihtaa kohtaan ”Scans” suuremman luvun. Kannattaa myös laittaa väkänen kohtaan ”Live Preview”, jolloin näkee lopputuloksen. Mikäli lopputulosta ei valinnan jälkeen näy, on todennäköisin syy, ettei vektoroitavaa kuvaa ole valittu. Tällaisessa tapauksessa kannattaa laittaa bittigrafiikkakuva aktiiviseksi esim. napsauttamalla sitä hiiren ykköspainikkeella.
Kun vektorointi on valmis, jää vektorikuva päällimmäiseksi. Sitä kannattaa hieman siirtää, jonka jälkeen bittigrafiikkakuvan voi poistaa. Jäljelle jäänyt vektorikuva tallentaan SVG-muotoon. Se tapahtuu valitsemalla ”Tallenna nimellä…”.
Tiedostolle annetaan nimi ja tiedostomuodoksi valitaan SVG.
Mitkä seikat vaikuttavat lopputulokseen?
Lopputulos riippuu paljon siitä, millainen vektoroitava kuva on. Tässä muutama vinkki, millainen kuva tuottaa hyvän lopputuloksen.
Syvätty kuva
Ihannetapauksessa kuva on syvätty eli siitä on tausta poistettu. Alla esimerkki tavallisesta ja syvätystä kuvasta. Kiulun vektorointi onnistuu, mutta samalla vektorikuvaan tulee mukana myös saunan lauteet ja paneelit. Kuumemittari on syvätty, joten taustalla ei ole mitään vektoroituvaa. Syvättyjen kuvien tekeminen on työlästä, joten kannattaa huomioida tausta jo kuvausvaiheessa. Ihannetapauksessa tausta on yhtenäinen pinta eli esim. valkoinen seinä.
Kuvan koko
Vektoroitavan kuvan kokoa ei kannata laittaa liian suureksi. Kuva jonka leveys on 800 pikseliä on helppo käsiteltävä Inkscapelle. Isommatkin kuvakoot mahdollistavat vektoroinnin, mutta prosessi on hidas. Pienten kuvien osalta prosessi on nopea, mutta lopputulos voi jäädä hyvin kehnoksi. Suosittelen, että kuvan koko olisi noin 800 x 600 pikseliä.
Tarkkuus
Piirtäminen ei ole sama asia kuin valokuvan jäljentäminen. Piirtämisessä pitää jättää pois yksityiskohtia. Siksi kannattaa muokata lopputulosta, jotta se ei olisi liian kuvamainen. Lopputulosta voi pelkistää pikakomennolla CTRL+L (Polku -> Pelkistä). Toinen vaihtoehto on, että jo vektorointivaiheessa valitsee yksinkertaisen vektoroinnin. Kuumemittarista saa tunnistettavan esineen seuraavilla asetuksilla.
Jari Sarja, verkkopedagogi
Kuvituskuva Pixabay CC0 Public Domain / UKK
Paluuviite: Liikkuvat objektit opetusvideolla | MATSKULA
miksi .svg tallentuu IE-tunnuksella ja siitä aukeaa IE-selain eikä muuta?
TykkääTykkää
Windows ei tällöin tunnista automaattisesti, millä ohjelmalla svg-tiedosto tulisi avata. Klikkaa tiedostoa hiiren oikealla, ja valitse ”Avaa sovelluksessa”. Jos käyttämäsi vektorigrafiikkaohjelma näkyy ehdotettujen ohjelmien listalla, valitse käytettävä ohjelma siitä, tai vaihtoehtoisesti klikkaa ”Valitse toinen sovellus” ja etsi ohjelma tätä kautta.
TykkääTykkää