Teknologia oppimisen apuna – Bett-messut 2017

Otavan Opiston mediatiimi matkasi Lontooseen uuden äärelle digioppimismatkalle sekä tutustumaan uusimpiin tulevaisuuden teknologisiin oppimisratkaisuihin.

Lontoossa järjestettiin maailman suurin oppimisteknologiatapahtuma, BETT-messut, 25.–28.1.2017. BETT-messut koostuu laajasta näyttelyalueesta, jossa on monia erilaisia toimijoita monista eri maista. Näyttelyalueen lisäksi messuilla on monia rinnakkaisia puheenvuoroja, esityksiä ja seminaareja. BETT-messujen yhteyteen on tehty myös muita oheistapahtumia eri teknologia-alan yrityksiltä, kuten Apple Education Summit -päivä, Ilona IT -seminaari sekä erilaisia kouluvierailuja.

yleiso%cc%88

Apple Education Leadership Summit 2017

Ensimmäinen reissupäivä vierähti Applen tilaisuudessa, jossa tutustuimme erilaisiin Applen sovelluksiin, joita voidaan käyttää eri oppiaineiden opetuksessa. Näytti siltä, että Apple oli ymmärtänyt jotain olennaista oppimisen tulevaisuudesta. Oppilaiden osallistaminen, oppimisen rikastaminen ja toisaalta myös opettajien työn helpottaminen olivat keskiössä Applen lanseeraamassa Apple Teacher -kokonaisuudessa. Apple Teacherin tarkoituksena on siis valjastaa Applen erilaiset ohjelmat opetuskäyttöön. Opettajana voit käydä läpi Applen tekemät testit ja saavuttaa “Apple Teacher” -tittelin.

Päivän aluksi saimme käyttöömme omat iPadit ja meidät laitettiin “töihin”. Kiersimme ryhmissä eri tapahtumapisteillä, joissa meille annettiin erilaisia koulutehtäviä. Ensimmäisenä kuvasimme veden liikettä valokuvin ja videoin. Videon editoimiseen nopeasti lennossa käytimme iMovie-ohjelmaa. Toisella työpisteellä oli aiheena maantieteellinen teema. Tutustuimme Google Maps -karttaohjelmaan ja Explain everything -sovellukseen, jolla visualisoimme karttaan reitin koulutuspaikasta O2-areenalle. Viimeisessä työpisteessä teimme fysiikkaan liittyvän tehtävän, jossa lisälaitteiden avulla iPadilla oli mahdollista mitata pyörivien propellien energiatehokkuutta. Kaikkien tehtävien kokoavana sovelluksena käytimme Pages-ohjelmaa, jonne sai näppärästi ja nopeasti koottua kaikki materiaalit opettajan nähtäville. Aihe oli esitelty käytännönläheisesti, joten varmasti joukossamme olleille opettajille näiden sovellusten yhteiskäytöstä tuli myös mukavasti vinkkejä.

Päivän aikana myös harjoittelimme koodausta Swift Playgrounds -sovelluksella. Koodausesityksen teemana olikin, että kaikki osaavat koodata. Tällä työkalulla visuaalisuus ja koodikomennot olivat liitettynä samaan näkymään, joten käyttäjä näki välittömästi, menikö joku komento pieleen ja sen sai korjattua samantien. Sovellus muistutti paljon tavallista peliä. Tässä kohtaa tuli ymmärrystä siitä, kuinka kouluissa on mahdollista opettaa koodausta jo hyvin nuorille oppilaille.

Yksi päivän mieleenpainuvimmista Applen esityksistä oli opettajalle hyvä, koko luokan iPadin käytön hallinnointia mahdollistava Classroom-sovellus (http://www.apple.com/education/teachers/). Ideana on, että opettaja voi tarkkailla oppilaiden käyttämiä sovelluksia ja web-sivuja omalta iPadiltaan. Opettaja voi esimerkiksi lukita kaikkien iPadit tai käynnistää haluamansa sovelluksen tai verkkosivun kaikkien opiskelijoiden laitteissa omasta iPadistaan. Oppilaiden jakaminen ryhmiin onnistuu myös Classroom-sovelluksen avulla. Lisäksi opettaja voi valita jonkun opiskelijan laitteen ja näyttää sen kaikille luokassa AirPlayn kautta. Toimiakseen Classroom vaatii sen, että kaikkien iPadien tulee olla samassa wifi-verkossa. Henkilökunnan on hyvä keskustella teknisistä vaatimuksista oman It-tuen kanssa, kun Classroom-sovellus halutaan ottaa käyttöön.

Koululaiset tekniikkataiturit

Applen tilaisuudessa oli myös oppilaita eri puolilta maailmaa esittelemässä omia innovatiivisia esimerkkejä siitä, miten he ovat hyödyntäneet erilaisia Applen-sovelluksia koulutöissään. Oli opettavaista huomata, kuinka nuoret ihmiset ovat jo taitavia monella teknisellä alueella ja käyttävät sujuvasti teknologiaa hyväkseen oppimisessa.

oppilaat

Lapset esittelivät mm. 3D-ohjelmalla mallinnettuja ja 3D-tulostimella tulostettuja esineitä. Hyvä muistutus oli myös iPadille ja iPhonelle tehty Green Screen -ohjelma, jonka avulla voidaan esimerkiksi istuttaa tavalliseen haastatteluun uusi tausta. Tämän tekeminen on ollut aikaisemmin hankalaa ammattimaisessa videon editointiohjelmassakin, mutta nyt siis mahdollista yhden mobiilisovelluksen avulla. Oppilaiden koodaama Panic-sovellus oli turvallisuuteen perustuva mobiiliapplikaatio. Sovelluksessa puhelimeesi ilmestyi nappi, jota painamalla pystyt ilmoittamaan olinpaikkasi haluamaasi kohteeseen napinpainalluksella. Suomalaiset oppilaat olivat koodanneet itse hyvinvointiin liittyvän verkkokurssin, jossa oli hyödynnetty interaktiivista otetta.

Applen tilaisuudessa oli tietenkin pääpainona Applen tarjoamat laitteet ja ratkaisut. Tärkeää oli kuitenkin myös huomata, miten hyvin mobiililaitteilla ja niiden käytöllä voi ottaa oppimista ja opettamista haltuun. Apple tarjoaa tähän hurjasti mahdollisuuksia, mutta vaatii samalla, että koko luokka/oppilaitos käyttää samoja Applen laitteita ja sovelluksia. Tapahtumassa painotettiinkin käytettyjen sovellusten laatuun panostamista, ei määrään. Sovelluksia, joita tapahtumassa suositeltiin opetukseen, olivat iMovie, Pages, Keynote (Template), iBooks Creator, Garageband, Explain everything. Yleensäkin oppimissovelluksissa keskitytään paljon visualisuuteen eli kuviin ja videoihin. Ei taida olla sattumaa, että Applen laitteet ja sen omat sovellukset pääasiassa sointuvat näiltä osin yhteen.

Bett

Loppuviikon päivät menivät BETT-messuilla. Messuilla on kävijöitä vuosittain yli 30 000 ja esittelijöitä noin 900, joten vilinää riitti. Vaikka messuohjelmaan ja standeihin oli perehtynyt etukäteen, meinasi paikan päällä tulla vähän paniikkia, että ehtiikö kaikkiin paikkoihin tutustua ja että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Mediatiimin focus messuilla oli löytää ja omaksua uusia työskentely- ja tuotantotapoja sekä saada uusia virikkeitä ja “ahaa-elämyksiä” arjen työhön. Messujen puheenvuorot käsittelivät mm. tulevaisuuden työelämäntaitoja ja sitä, millaista koulutusta ja taitoja tarvitaan tulevaisuuden työmarkkinoilla.

Näytteilleasettajat muodostivat melko kirjavan joukon. Näytillä, tarjolla ja ihmetelvänä oli tulevaisuuden luokkahuonekalusteista verkkokytkimiin ja mobiiliprojektoreista (esim. Aiptekin  MobileCinema) aina VR-lasien läpi toteutuvaan opetukseen ja oppimiseen. VR-lasit ja niihin pohjautuvat erilaiset ratkaisut olivat selvästi tämän vuoden BETT-messujen painopiste yhdessä erilaisten oppimisympäristöjen, robotiikan ja koodauksen kanssa. VR-lasien tekniikka mahdollistaa sen, että katsoja kokee olevansa itse tilanteessa vähän kuin ison “kuvan/maailman” sisällä. Katsoja voi katseellaan valita, mitä osaa näkemästä maailmasta haluaa katsoa. VR-laseja oli näytillä ja testattavina monissa eri muunnelmissa ja palvelun sisältö vaihteli laajalla skaalalla. Opetuksessa VR tuo mahdollisuuden sellaisten tilanteiden harjoitteluun, joita opiskelijan on vaikea harjoittaa aidossa ympäristössä. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi terveysalan ympäristöt tai jotkin muut tarkkaan käytännön perehtymiseen tarkoitetut tilanteet. Tällä hetkellä VR-laitteistot ovat vielä suhteellisen kalliita, jos niitä mielisi opetuskäyttöön tavallisiin kouluihin. Lisäksi oma sisällöntuotanto on hieman vaikeaa eikä ole oikein tarjolla avoimia ratkaisuja. Tähän voi kyllä tulla muutos hyvien 360-kameroiden lisääntymisen ja materiaalin editoimisen mahdollisuuden myötä.

Kun VR-laseilla käyttäjä on tietyn “maailman” sisällä kokonaan, tarjoaa AR-lasit ja tekniikka tähän vaihtoehdon. AR-laseilla käyttäjällä on mahdollisuus nähdä normaali elävä ympäristö, mutta samalla näkee vähän kuin hologrammina virtuaaliympäristön. Kuluttajamarkkinoilta aikanaan pois vedetyt Google-lasit olivat AR-lasien ensimmäistä yritystä. BETT-messuilla näytteilleasettajat demosivat Microsoftin Hololenssejä, jotka olivat kyllä mielenkiintoinen tapaus yhdistäessään todellisen maailman ja virtuaalimaailman. Mielenkiintoista nähdä, mihin kehitys tässä sektorilla vie.

Mediatiimin suosikkikohteita messuilla oli VR-lasien testauksien lisäksi osastot, joissa sai katsastaa erilaisia tuotantotapoja. Messuilla oli myös näytteilleasettajia erilaisiin kameravaihtoehtoihin,  niin kevyempiin kuin raskaimpiin tuotantoihin. Myös Drone-osasto oli mukava lisä messuilla.

Adoben osastolla esiteltiin Creative Cloudin eri ohjelmistoja. Opetuskäyttöön soveltuva sovellus Adobe Spark on kohtuullisen yksinkertainen tapa yhdistää kuvaa, musiikkia ja videota esim. oppilaiden kanssa. Sparkin avulla voi tehdä myös sisältöjä sosiaalisen median eri kanaviin. Ammattimaisemmat editointitoiminnot ohjelmasta uupuu, mutta nopeaan tunnelmointiin se on oiva väline. Tässä Sparkilla tehtyjä matkatunnelmiamme:)

Kokonaisuudessa matka oli hieno kokemus. Messujen, muiden oheistapahtumien ja alan ihmisten tapaamisen anti on sen verran suuri, että reissuun kannattaa lähteä. Reissusta saa hyvän näkemyksen siitä, mitä muualla tehdään ja missä ollaan menossa teknologia-avusteisessa opiskelussa ja opettamisessa. Tähän on hyvä peilata myös oman oppilaitoksen tämän hetkistä tilannetta ja arvioida kokonaisuutta sitä kautta. Suurimman annin reissusta saa varmasti opettajat ja oppilaitosten johtajat, jotka voivat suoraan ottaa vinkkejä oman koulun käyttöön ja opetukseen. Varsinkin erityisopetukseen tuntui olevan paljon erilaisia sovelluksia ja mahdollisuuksia tarjolla.

Vinkkejä:

  • Sir Ken Robinson, joka oli yksi messujen suosituin puhuja ainakin yleisöryntäyksen perusteella. Monelta jäi tämän vuoksi hänen esitys näkemättä ja kuulematta. Aiheena hänellä oli muun muassa se, miten koulujärjestelmän tulisi muuttua ja kuinka opetusjärjestelmä tulisi taata jokaiselle mahdollisuus löytää se oma kiinnostuksen kohteensa. Esitys nähtävissä tallenteelta: https://www.youtube.com/watch?v=IMqW79LQS98&feature=youtu.be
  • Adobe Premiere Pro CC ohjelmalla voi sen uuden päivityksen ansiosta editoida nyt 360-videota ja sen voi exportoida VR-videoksi. Valmiin tuotoksen voi ajaa esimerkiksi Facebookiin tai YouTubeen.
  • Mielenkiintoiset tuttavuudet olivat Wevideo ja Soundtrap. Pilvipohjaiset video- ja äänieditorit, jotka ovat kannustavat yhteisölliseen tuottamiseen. Näitä olisi hyvä labrailla.
  • Adobe Sparkin ja Canvan hyödyntäminen nopeiden visuaalisten esitysten tekoon.

Otavan Opiston mediatiimi

Tallenna