Kurkistuksia “Muikkukolmoseen”

Otavan Opiston nettilukio ja nettiperuskoulu toimivat opiston omassa Muikku-nimisessä oppimisympäristössä. Käytössä oleva versio alkaa olla tiensä päässä. Se on hidas eikä siinä ole muuta yhdessä tekemisen ja jakamisen paikkaa kuin keskustelualue ja tiedostojen jako. Oppimateriaalien muuttopuuhat ovat jo hyvällä mallilla, ja nyt sekä opettajat että opiskelijat odottavat innolla pääsyä kokonaan uuteen oppimisympäristöön. Minä ja muutama muu opettaja olemme saaneet tilaisuuden kurkistaa Muikkukolmoseen eli Muikun kolmanteen, täysin uudenlaiseen, versioon muutaman opiskelijaryhmän kanssa. Ohjelmassa on ollut toisen opintojakson lukiokursseja, joista minä opetan mm. lukion B1-ruotsin ensimmäistä pakollista kurssia.

Opettajan näkökulmasta alku, mikä tarkoittaa kurssin ohjeiden ja materiaalien päivittämistä ja muokkaamista jo ennen opiskelijoiden kurssille mukaan tuloa, sujui hienosti. Jälki on mukavan näköistä. Uudessa Muikussa on valmis hyvä fontti ja muitakin valmiita elementtejä, jotka antavat eri kurssien sivuille tiettyä virtaviivaisuutta ja yhdennäköisyyttä. Ympäristössä toimiminen on yksinkertaista eikä vaadi paljon opettelua. Ympäristö skaalautuu nätisti myös mobiililaitteisiin ja on näppärä käyttää kosketusnäytöllä. Ympäristössä voi valita lukutilan, joka poistaa kaiken ylimääräisen materiaalien ympäriltä. Lukutilassakin tehtävien teko onnistuu, ja tekstin automaattinen tallentuminen tekstikenttiin takaa sen, että tehtävien vastaukset eivät katoa bittiavaruuteen, vaikka nettiyhteys katkeaisi välillä.

Opiskelijoiden saama ensivaikutelma oli myös pääosin positiivinen:

Minusta on loistavaa, että vastaukset tallentuvat jatkuvasti ja silloinkin jos nettiyhteydessä on ongelmaa oma koneeni ilmoittaa ettei vastaus ole tallentumassa

Tykkään tosi paljon tuosta ”älypuhelin” -tilasta! Niin kiva lukea puhelimella teoriaa, kun taustalta on kaikki nappulat poissa ja vaaleansininen muutenkin rauhottaa katselua tosi paljon! Muutenkin tykkään koko M3:sta hirveesti.

Uusi oppimisympäristö on monessa suhteessa todella paljon parempi kuin vanha. Kurssin edetessä sekä opettaja että opiskelijat ovat kylläkin huomanneet, että uuteen ympäristöön on päässyt livahtamaan pari heikennystäkin vanhaan ympäristöön verrattuna. Kurssikohtainen keskustelualue on paikka, jossa kurssin yhteishenki luodaan ja paikka, joka tukee opiskelijoita heidän opinnoissaan. Keskustelualueella vaihdetaan kuulumisia, kysellään kurssin tehtävistä, autetaan toisia, jaetaan oppimiseen ja materiaaleihin liittyviä linkkejä ja vinkkejä ja pohditaan välillä vähän syvällisemminkin kurssiin liittyviä asioita. Usein kursseilla on myös kurssiin kuuluvia keskustelutehtäviä.

Vanhan Muikun keskustelualue oli staattinen siinä mielessä, että opettaja loi alueet, jotka pysyivät samassa järjestyksessä riippumatta siitä, millä alueella uusimmat viestit olivat.  Uudessa Muikussa keskustelualue on dynaaminen ja uusin viesti jollakin alueella nostaa sen ylimmäksi. Tämä aiheuttaa kuitenkin sen, että kun avaa keskustelunäkymän, kaikkien alueiden viestit ovat sikin sokin oletusnäkymässä. Uudessa ympäristössä on toki valikko, josta voi valita tietyn keskustelun ja seurata sitä.  

image01

Valikko ei kuitenkaan toimi vielä ihan toivotulla tavalla. Lisäksi kun keskusteluun tulee paljon viestejä, niitä ei näe kerralla vaan alimmaisena olevat uudet viestit joutuu lataamaan erikseen. Viestiin vastaamista varten pitää kelata taas takaisin koko viestiketjun alkuun. Niinpä sekä opettaja että opiskelijat kokevat keskustelujen seuraamisen ja niihin osallistumisen sekaviksi:

Ainoo miinus tähän asti on ollut juurikin tuo keskustelualueen sekavuus.

Sekin on muuten vähän ärsyttävää, että jos on paljon viestejä, niin niitä kaikkia ei näe kerralla

Onhan tuossa se ”näytä lisää viestejä”, vai mikälie nappula, mutta ku haluaisin kans kerralla nähä ne kaikki viestit.  Ja jos haluaa vastata pitkään ketjuun, niin pitää kelata ihan alkuun ensimmäisen viestin jälkeiseen kohtaan, jossa on se ”vastaa viestiin”. Miksi sitä vastaus-kohtaa ei voi olla siellä alhaalla? Miksi, oi miksi?

Toinen heikennys aiempaan oppimisympäristöön verrattuna on se, että opiskelijat kokevat hankalaksi seurata omaa edistymistään. Ovatko kaikki tehtävät tehtyjä? Puuttuuko jotain? Vanhassa ympäristössä oli tehtäväluettelo, johon kaikki kurssin tehtävät listautuivat. Luettelosta näki myös tehtävien tilan – mitkä tehtävät oli tehty ja mistä tehtävistä opettaja oli jo antanut palautteen ja arvosanan.

Uudessa Muikussa opettajalle palautettavat arvioitavat tehtävät listautuvat opiskelijan portfolioon, mutta koneen korjaamat harjoitustehtävät eivät näy missään muualla kuin materiaalisivuilla.

Omasta tehtävienteosta kokonaiskuvan saaminen on hieman hankalaa, koska omassa suoritusrekisterissäni näkyvät vain arvioitavat tehtävät, mutta on harjoitustehtävienkin teko välttämätöntä ja olisi helppoa jos jossain olisi vielä taulukko mitä olet jo tehnyt ja milloin ja mitä vielä tekemättä, ettei tarvitse edestakaisin selata tehtäviä.

tuolla materiaalien sivuvalikossa voisi tulla joku merkintä, että tehtävä on tehty. Nyt pitää vaan rullailla ylös alas ja tarkistaa manuaalisesti että onhan kaikki varmasti hallinnassa.

Osasyynä sekä minun että opiskelijoiden negatiivisiin tuntemuksiin voi olla sekin, että siirrämme vanhan ympäristön käytänteet uuteen ympäristöön, joka toimii osittain eri logiikalla kuin vanha ympäristö. Odotamme siis vanhan ympäristön toimintoja lisämaustein ottamatta huomioon, että jotkut asiat toimivat nyt eri tavalla. On myös muistettava, ettei ympäristö ole vielä valmis, vaan me olemme päässeet kokeilemaan keskeneräistä versiota. Uuden Muikun kehittämisessä on panostettu alkuvaiheessa muihin nyt hienosti toimiviin ominaisuuksiin.

Matkan varrella on tosiaan ollut erinäisiä pulmatilanteita, mutta ne ovat ehkä myös tuoneet samassa veneessä ollaan -yhteishenkeä kurssille ja ainakin osa on aika innoissaan ruotsin opiskelusta:

On vaan pakko hehkuttaa kuinka kivaa tämä ruotsin opiskeleminen onkaan! Ainakin tänään tuntuu siltä, toisinaan täytyy pitää viikonkin tauko…Mutta todella alkaa tuntua vahvasti siltä, että minähän tyttö kirjoitan YO-kirjoituksissa tämän kielen!! Töitä täytyy tehdä hirveästi, mutta kun tämä on niin hauskaa ja palkitsevaa työtä 🙂 Ihan hassua että tämä ruotsinkieli on ollut minulle monta monta vuotta kauhea kompastuskivi ja tervanjuontia…Löysin vielä yhden nettisivustonkin jolla voi pelaamisen tapaan opetella uusia sanoja, ja olen siihen ihan koukussa 🙂

Mulla vähän sama juttu. Ruotsin kieli on ollu mulle aina kauhee painajainen, mutta nyt huomaan välillä jopa ääneen sanovani lauseita silleen, että sieltä täältä joku sana tulee sanottua ruotsiksi ja se naurattaa mua. 😀 Ja on kiva muutenkin huomata tekstejä lukiessa, että ymmärrän paikoitellen ihan hyvin, mitä tekstissä lukee, ettei tarvi joka ikistä sanaa kääntää ensin. Paitsi en mä ehkä ihan siinä pisteessä vielä oo, että haaveilisin yo-kirjoituksesta tästä aineesta. 😛

Otavan Opiston ratkaisutiimi kehittää ja päivittää ympäristöä koko ajan yhteistyössä sisältötiimin, opetiimien ja opiskelijoiden kanssa. Kehittämistyö vaatii rohkeutta, pitkäjänteisyyttä ja seikkailumieltä. Minusta on ollut jännittävää päästä mukaan kurkistamaan, kuinka paljon on jo saatu tehtyä uuden oppimisympäristön hyväksi. Uskon, että uudesta Muikusta tulee oiva oppimisympäristö niin Otavan Opiston kuin muidenkin toimijoiden käyttöön.

Tuija Salminen, kieltenopettaja

liput